Followers

06 February 2012

10 Masalah Yang Biasanya Dihadapi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Semoga semua pembaca sekalian dalam keadaan yang baik dan sihat. Ada masalah? Biasalah, semua orang ada masalah. Masalah besar? Jangan risau, jangan fikirkan sangat. InsyaAllah semuanya dapat diselesaikan. Susah nak selesaikan? Emmmm minta la tolong kat ibubapa, adik beradik, best friend (kalau diaorang boleh tolong)

1. Masalah peribadi? Peribadi macam mana tu, ada buat silap yang orang lain tak tahu ke? Emmmm pergilah solat, bermunajat padaNya minta doa moga dapat tenangkan fikiran dan akhirnya ada jalan untuk setelkan.


2. Masalah jenayah / Kes polis? Saman bayar je lah, takde duit pinjam dekat orang yang halal untuk meminjam. Kena masuk jail? Kena gantung sampai mati? Erk…. Anda bertuah. Awal lagi dah tahu bila ajal anda akan sampai. Bertaubatlah segera dan teruslah beribadah kepadanya dengan hati yang ikhlas. Sebgai persediaan menghadapNya. Sekarang siapa lagi ada masalah? Kau? Kau? Kau? Kau?


3. Masalah cinta? Kumbang bukan seekor bunga bukan sekuntum. Takut sangat tak laku. Nak sangat kahwin suruh mak bapak carik.


4. Masalah duit? Nak bayar hutang Ah Long? Alamak… masa dapat duit tak fikir lak kesan buruknya. Pinjam arr duit kat bank ke kat sape2 yang boleh kasi pinjam dulu. Setelkan dulu duit Ah Long tu. Dah setel bayar balik duit orang yang ko pinjam tu. DENGAN SEGERA!


5. Masalah kerjaya? Tak kerja? Pergi ler cari kerja. Makcik tua pun sanggup sakit sakit badan gi cari kerja nak cari duit. Ko yang muda dan sihat lagi tu tido makan tido, pastu nyusahkan orang baik ko kerja atau ko gi mampus. Ada kerja tapi stress? Berhenti arr cari kerja lain kalau tak mampu nak suaikan diri gak. Tempat kerja kena ibarat rumah no. 2 baru rasa seronok bekerja.


6. Masalah kesihatan? Gi jumpa doktor sekarang! Gi klinik kalau yang sakit sikit2. Kalau demam dah 2-3 hari tak baik gi kecemasan general hospital terus. Jangan ambil mudah hal kesihatan. Jangan nak tahan tahan.


7. Masalah social? Siapa yang bawak masalah sekarang? Ko ke orang orang sekeliling ko? Kalau ko tak buat salah apa apa dan dieorang tetap taknak kawan ngan ko, buat apa nak kusut2 kepala pikir. Kalau dieorang taknak tegur dulu, kita tegur dulu. Kalau diaorg taknak layan, kita cakap sorang2 buat muka bodoh dan blah dari situ. Dieorang pon manusia gak Diaorang pun belajar sivik gak kat sekolah. Dieorang tahu dieorang yang salah, tapi saja nak tunjuk ego. Pi mampus arr diaorang, kan? Kan? Kan? Kan?


8. Masalah tempat tinggal? Kena kerja jauh di rantau orang ke? Terpaksa lah cari rumah sewa? Tak jumpa? Bilik sewa ada? Rumah kawan? Tengok board kat Seven E. Aku cari rumah tengok board kat situ arr. Ada rumah tapi xde elektrik xde air? Itu masalah tuan rumah. Biar dieorang setelkan, kalau dieorang taknak setelkan pandai2 la cari tempat lain. Rumah sendiri? Jumpa arr sendiri ngan TNB dan SYABAS. Saper suruh tak bayor bil! Kalau tak mampu bayar, jimat jimat la pakai.


9. Masalah keluarga? Aku bujang lagi, kalau pasal suami isteri aku surrender. Jumpa arr pihak berwajib macam JAWi kalau ada masalah rumahtangga. Berebut harta? Harta bukan segala salanya (orang yang tak berharta macam aku ni pun boleh cakap macam tu inikan pula orang berharta).Apa yang penting hubungan sesame ahli keluarga, berbaik baik arr jangan nak gaduh gaduh sebab kita saling memerlukan.


10. Masalah dulu dulu? Apa yang teruk sangat sampai dibangkitkan balik? Ada tersenarai dalam 9 kat atas ni tak? Sipi sipi pun kira lah. Macam ni la, patutnya masing masing kena mengalah. Kena saling maaf memaafi. Mana ada orang yang salah tak nak ngaku salah (Kalau ada orang tu memang XXXXXXK!!! Kaw kaw kena banned huruf) Jangan arr ego tu tinggi sangat. Kita hanya manusia. Nyawa kita hanya dipinjamkan sementara. Dalam sementara tu berbaik baik la dengan semua termasuk ngan haiwan sekalipun kecuali haiwan berbisa dan mampu bunuh kita.

12 comments:

A.s.t.i.n.a said...

selesaikan masalah itu satu persatu.. :)

rarapuing said...

slow2 la masalah pasti selesai...
lalu sini n blog jugak .rajin2 singah la blog rara teeehee

Awie Omar said...

To A.s.t.i.n.a : Ya Betol!

Awie Omar said...

To rarapuing : ada masa aku singgah k. TQ sudi follow blog ni

Terbang Bersamaku said...

setuju dgn statement dlm entyr nie..
dlm hidup nie mmg tak lepas dari masaalah.. apa yg penting adalah cara utk kt hadapi masaalah tue..knelah sabar dan bertindak rasional..

Awie Omar said...

To Terbang Bersamaku : Tq for de komen. That's true!!! "Sabar" is the keyword.

Khairiz said...

biasalah setiap manusia ada masalah,masalah setiap orang itu berbeza, tetapi setiap masalah ada jalan penyelesaian nya

Jokeonsalo said...

awie,thanks follow blog aku..apa2 pun blog kau not bad bro..aku ada entri terbaru, singgah sini http://jokeojeonsalo.blogspot.com/2012/02/laptop-boleh-membunuh.html

Mr.PinGu said...

masalah memeang xkan selesai sampai bila2.. huhu sbb kalau selesai satu dtg yg lain.. itulah kehidupan..

Ariena Hisham (Erin) said...

K, selalu cuba selesaikan masalah secara :)

DzuLagiL said...

pnglman mngajar erti kehidpn...
dan melalui masalah , kita mngenal erti pnglmn...

Nor Zilla said...

habis masalah sy skrg xd dalam kategori kat ats 2 camne ea? hehehe