Followers

07 January 2012

Jangan Tinggal Daku


Assalamualaikum. Hari ni aku nak cerita pasal kucing. Tau tak apa tu kucing? Tak tau rujuk Kamus Dewan. Aku terfikir nak letak cerita kucing ni sebab tadi aku keluar rumah nak gi makan, aku tengok makin banyak lak kucing sekitar kawasan rumah aku ni. Entah dari mana datang tak tahu. Tak kan semua rumah orang bela. Maksud banyak tu takde arr sampai 50 ekor. Dalam 20 tu ada arr. Agaknya anak anak kucing yang terbiar tu dah membesar kot. Dulu masa kecik malu malu kucing lagi. Nyorok sana nyorok sini. Ni dah besar, orang lalu sebelah pun buat tak heran.

Berbalik kepada sejarah aku pasal kucing ni, ya, dulu aku pernah bela kucing jantan sekor. Masa tu aku dalam tingkatan 4 rasenyelah. Kucing tu sebijik macam gambar kucing kat atas. Aku paling feveret kucing kampung. Belang belang hitam ekor panjang. Jenis yang lain kurang sikit. Kucing tu arwah mak aku ambik dari jiran. Dia tahu yang aku suka kucing dan nak bela sangat, jadi dia bagilah sekor kat aku. Kucing tu umurnya 2 minggu kot, entah aku tak tahu tarikh lahirnya. Yang aku tahu dia kecik lagi. Aku namakan natang tu "Meow", sebab bila aku panggil "Belang" ke "Boboi" ke "Stone Cold" ke langsung dia tak datangnya kat aku, tapi bila aku panggil "Meow" je dengan segera berlari kat aku. 

Arwah mak aku cakap kalau tak nak bagi kucing berak merata, kenalah ukur panjang ekornya ngan lidi. Lepas tu kerat lidi tu ikut panjang ekor dia. Lidi yang dikeratkan itu akan dijemur dan dituai terlebih dahulu (dah macam tanam pokok) Lidi tu tadi gi pacak kat luar rumah, tempat berpasir, yang sesuai untuk si manja lepaskan hajat. Dan hasilnya, ya, memang Meow tak meninggalkan najisnya (shit and urine) di merata - rata tempat. Tiap kali nak lepas hajat memang Meow akan korek tanah dan timbus semula walaupun nak kencing! Aku tak tipu sebab aku pernah nampak. Yang bestnya kalau dalam rumah Meow tahu lak gi bilik air. Eeee... pandainya, anak sapa lah ni? 

Pasal makan lak, Meow memang memilih. Mula mula dia layan gak lauk campur nasi. Tapi lama lama lepas bagi whiskes apa semua, dia dah nekad nak jadi haiwan karnivor pulak. Cuak gak aku, ingatkan aku bela anak rimau. Mana tahu, silap hari bulan dia ngap aku lak.

Pasal ngap ngap ni dia memang suka mengigit. Anak anak saudara aku memang fobia giler arr bila nampak Meow. Memang kalau main ngan dia, Meow suka mengigit. Tapi pada aku tak kisah pun. Bukannya sakit sangat. Gigit gigit manja je. Sebab tu tangan aku masa tu calar balar ada kesan gigit dan cakar Meow. Tapi makin membesar dia tak menggigit dah. Cool je aku tengok. Lebih suka menyendiri dan kadang kadang dibelai. 

Aku teringat lagi bila arwah mak aku membebel kat aku sebab dot dot dot mana boleh kasi tahu. Meow lak jadi penyelamat aku, bila mak aku bersuara je, Meow mula arr gigit gigit kaki mak aku. Hai Meow, kau faham ke apa mak aku cakap tu? Last last mak aku senyap, malas nak bebel. Yelah, baru nak bukak mulut, Meow dah melompat kat kaki dia. Last last arwah mak aku cakap Meow ngan aku sama je tak suka kena bebel ha ha ha. 

Yang buat aku sayang kat Meow ni, bila nampak aku masuk rumah je terus ikut je aku. Tido pun sama sama. Bangun pun sama sama. Tang nak mandikan dia tu yang berat sikit. Dari kecik aku memang mandikan dia. Sebab kalau dah besar nanti tak la fobia sangat ngan air. Meow ni makin besar makin suka merayap kat luar. Jadi bila balik rumah, belek punya belek bulu dia mula arr nampak ada kutu. Aku yang tak boleh tengok sumer tu apa lagi, cari dan bunuh sekor sekor arr kutu tu. Tak kira arr kotor ke tak kotor, yang penting kucing aku tak gatal or sakit kena gigit kutu. Tangan tu boleh basuh. 

Satu hari, Meow balik dengan jalan terngengkot - ngengkot. Aku rasa dia macam kena pukul. Aku nak pegang dia, marah... siap buat bunyi lagi. Lepas tu Meow duk bawah almari je. Taknak keluar pun. Aku panggil nak sapu ubat pun dia buat tak tahu dan terus tido. Esoknya jiran depan rumah aku tu borak arr dengan abah aku. Bila dia nampak Meow jalan depan rumah aku, terus dia tunjuk dan bagitahu kat abah aku yang kucing tu kacau burung dia semalam. Siap kasi tahu yang dia tibai gak. Lepas tu abah aku bagitahu yang kucing tu kucing Awie. 

Aku tahu semua ni lepas abah aku yang citer sebab dia tengok Meow sakit masa tu jalan terenjut enjut. Aku pun apalagi, panas arr. Rasa nak maki je pakcik tu. Entah entah kucing lain yang kaco, Meow aku yang kena. Tapi aku bersabar je arr. Makin tinggi tahap kesabaran aku bila pakcik tu buat buat muka selamba je tak bersalah bila nampak aku. Jangan harap la nak mintak maaf kat aku.

Nasib baik la lama lama Meow sihat. Semakin hari Meow makin membesar dan kuat. Kuat apa? Kuat berjalan! Dah tak reti nak balik rumah. Ada gak aku ikut dia gi jalan mana. Rupa rupanya ikut betina masuk semak sana masuk semak sini. Nak buat macam mana, dia pun ada nafsu. Binatang biasa arr. Mana ada otak macam manusia. Tapi manusia lak banyak jadi binatang. Meow balik tak tentu masa ikut dan dia. Kadang kadang sampai dua tiga hari tak balik. Lama lama seminggu sekali je balik. Lepas tu berbulan bulan dia tak balik. Aku risau arr. Sekampung aku cari. Mati ke hidup ke nak tahu gak. 

Lepas tu yang jadi miracle nye, dalam berbulan bulan Meow takde tu, dengan tiba tiba dia muncul balik. Aku seronok betul la, bagi makan apa semua. Aku tengok Meow macam dulu gak. Lepas makan dia duk bilik aku tido. Aku pun belai sikit sikit je takut dia tak lena lak. Ye arr, aku tengok dia macam penat je. Lama gak la Meow tido. Dalam nak dekat Maghrib tu Meow bangun. Aku bagi dia makan lagi rasanye. Lepas tu Meow keluar. Aku biarkan je arr. Mesti dia tahu balik nanti. 

Memang betul la orang cakap, kalau nak bela kucing kita kena jaga dia sebagai kucing bukan sebagai manusia. Sebabnya kalau terlalu sangat sayang kat ia, ia akan terlalu sangat sayang kat kita sampai ia mati pun taknak depan kita. Dari saat Meow keluar rumah hari tu sampai la ke saat aku taip entri panjang giler ni, aku tak pernah lagi jumpa Meow. Aku tak tahu sama ada Meow masih hidup atau dah mati. Ko gi mana la Meow? Sampai hati ko tinggalkan aku. 

32 comments:

syairahmohdanuar said...

haish.apa yg arwah mak bebel psl dot dot dot t?hakk. :p

Terbang Bersamaku said...

sy bace entry awk nie buatkan sy menangis..sedih sebab terinbgatkan kucing sy yg dah hilang dan tak balik-balik lagi..

Nur Lavender said...

sedih sgt cite psl kucen awk ni..kucen sy kt kpg 3hari xbalek pon kmi satu fmily rsau..ni kan smpai skrg ilg xmuncul2..

akuamir said...

tak sangke aku bace entry nie dari awal sampai habis,,ahha.. same cam kucing aku dlu,, tapi namenye EAW,, alasan same cam ko,,hhaa.. hilang jugak.. =,= betulke dye ta sanggup mati depan kite?

jemput datang blog ku ye.. :)

reza al-razi said...

mula2 cam malas baca entri ko yg pnjg nie.. tpi ak x sngka berjaya mghabiskan smpai ayat terakhir.. best2.. rasa cam nk nangis.. teringat kucing kesayangan adik aku yg mati termakan racun.. huhu..

cerita best said...

NICE BLOG....pakjoe nk bg tau nie pakjoe ada byk lg tip blog yg nk bg kt tuan blog jemput siggah ke laman bl0g pakjoe jgn lpa tau sbb pakjoe dh follow

Crew Fathi said...

Urm.. rumah ku ada 15 ekor kucing...

^__^

miSpYeja said...

suka entry ni..nk thu sbb ap??
sbb bape mgu lpz mis jmpe ank kucing sebijik macam image di atas, name dia erly,comel sgt..lincah macm yg awk cerita tu..wlau apa2 pun meow tahu awk syg dia...^^

Ezzattie said...

sedih..sedih..sedih.. ezzat dah banyak kali bela kucing. tapi semuanya mati, hilang, org buang dalam hutan, kat pasar. ada jugak yg larik dari rumah *taktahu sebab apa.

skrg dah tak boleh bela kucing. masing2 busy dgn keje masing2.

ezzat ada sekor kucing sekarang. namanya Giant. sebijik cam Meow ni. balik kekadang je. tapi dia still tahu ezzat ni tuan dia. bila ezzat nampak dia kat rumah orang(jauh berbatu2 rumah tu), dia terus dtg kat ezzat. buat bunyi meow..meow..pastu blah.haha

dalam sebulan tu, 2 3 kali je nampak dia lalu depan rumah. nak belai dia pun dah tak boleh. asal nak pegang je terus nak mencakar. dh jadi liar :'(

kucing ezzat tu jantan. ngeee

EDtv said...

Kematian kucing memang menyedihkan.. ED dah pernah merasai itu..

Pwincess sarah said...

mmg sedih la pisah nan meow kite an..ermm..dulu sarah ada meow gak..wane hitam..tapi dah kena buang ngan jiran sebelah umah..huh..sedih..sampai hati dia buang... :'( .. mak sarah pown nangis masa hitam kena buang tu..x leh wat pape dah..terpaksa la..coz si tam dah cakar sofa umah org sebelah..

cleverspider55 a.k.a alam1cinta said...

hmm..kucingku namanya putih..pernah gak hilang,tp satu mlm je..namun satu malam si putih hilang tu lah yg buat kami sekeluarga tak tidur semata2 mencarinya di sekeliling tmn perumahan tmpt tinggal kami..kucing haiwan peliharaan terbaik.

Miss Nadya said...

nad jaga 3 ekor kucing even ada sugar glider..:)

biasalah kucing,kalau dia sayang tuan dia akan pergi jauh..

kucing nad pon sama..:(

dulu ada 4 tapi dh mati tinggal 3..

Nurul Anis Suraya said...

hurmm...dulu kat rumah ni ade 14 ekor kucing tp beberpape ekor ilang tah kemane..bile na mkn balek bile da kenyang tinggg hilang

Anonymous said...

saya mmg suker lah kpd lelaki yg suka atau lembut dgn kucing. sbb kebanyakan dorang pikir ada/suke kucing tak macho la itu la ini la.

dulu bnyk gak bela kucing, tp lama2 dah makin skit.. skrang dah takde. rindu gak nak bela lg.. tp dah keje, takut tak terjaga.

Penjiwa Jalanan said...

meow.

Awie Omar said...

To syairahmohdanuar : adalah... mana boleh bagitahu. saya kan nakal mase kecik2 dulu.

Awie Omar said...

To Terbang Bersamaku : Jangan la sedih sedih. Saya tumpang simpati.

Awie Omar said...

To Nur Lavender : Tak sangka pulak citer ni sedih. Bila sy baca balik, jadi sedih lak.

Awie Omar said...

To akuamir : Pasal tak sanggup mati depan kita tu aku agak2 je hehehe.. TERIMA KASIH sebab menghabiskan baca entri ini. Menghargai sgt2.

Awie Omar said...

To reza al-razi : TERIMA KASIH derr.. sudi baca. Aku tak sangka pulak entri ni boleh buat orang sedih.

Awie Omar said...

To cerita best : Terima kasih pakjoe sebab sudi follow sini. Boleh jugak saya belajar sikit2 pasal blogging ni ngan pakjoe. Nanti saya melawat.

Awie Omar said...

To Crew Fathi : Wow... mesti peminat setia kucing ni hehehe tq komen.

Awie Omar said...

To miSpYeja : Tq sudi komen sini. Ye ke... jaga kucing tu baik baik ok.

Awie Omar said...

To Ezzattie : Tidak mengapa lah Ezzattie.. sabar k. yang penting kamu melayan baik makhluk kucing ni. Ada pahalanya tu. InsyaAllah.

Awie Omar said...

To EDtv : Itula... tapi saya tak tahu meow mati ke tak.

Awie Omar said...

To Pwincess sarah : Sabar ye sarah. Takpelah, yang lepas tu lepaslah. OK.

Awie Omar said...

To cleverspider55 a.k.a alam1cinta : Kucing ni memang suka berjalan. Kalau dikurung nanti kesian pulak. Bersabarlah dalam menjaganya k hehehe

Awie Omar said...

To Miss Nadya : Semua yang hidup pasti akan mati. Ada 3 ekor lagikan. Jaga ia baik2 ok.

Awie Omar said...

To Nurul Anis Suraya : Hehehe biasala sifat seekor kucing memang suka mengembara. Bila lapar ada je... bila dah kenyang lesap ntah ke mana hehehe

Awie Omar said...

To Anonymous : Apa yang penting, ikhlas nak berbaik ngan semua makhluk ciptaan Tuhan. Sama la, disebabkan sibuk dengan kerja, tak dapat nak bela kucing lagi, kang tak terjaga. Berdosa lak. Tapi takpe, kat kampung abah ada bela sekor kucing liar. Sekejap ada kat rumah, sekejap merayap ntah mana. Tapi malam2 ada je. Abah cakap boleh kucing ni tangkap tikus hehehe

Awie Omar said...

To Penjiwa Jalanan : TQ sudi komen heheh Meow....