Followers

31 December 2011

10 Game Video Tape Paling Best


Ada  ke orang baca blog aku ni? Haaa… sorang jer?! Paling banyak pun 2?! YEA YEA J Terima kasih terima kasih kepada yang membacanya. Walaupun kau sorang yang membacanya aku tetap nak tambah nota lagi dalam blog aku ni. Free of charge for you, my friend. Hari ni nak kongsi ngan korang games dari video game tape yang aku suka main dulu. Budak budak zaman 90an mesti suke giler main game tape ni sebelum PS1 ada. Sebelum tu meh nyanyi, “main video game ahak ahak… jari ku sakit ahak ahak… tapi tak serik ahak ahak… nak cuba lagi ahak ahak…,”.


1. Super Mario Bro’s.
Rasenye semua orang suke main game tape yang paling popular ni. Semua kawan2 aku ada game Mario, tak sah. Mario kena mengharung pelbagai halangan dalam dunia warna warninya. Kena elakkan diri atau pijak atau tembak je musuh musuh yang menghalang pengembaraannya macam kura2, binatang warna cokelat tu (x tahu nama), ikan (dalam laut) batang api (dalam istana) kura2 duri, bom dan macam macam haiwan yang pelik. Badan dia besar bila dapat cendawan merah. Bila dapat bunga dapat kuasa api. Bila dapat bintang boleh gerak laju2 langgar je apa yang ada kat depan. Bila dapat cendawan putih boleh tambah nyawa. Sehinggalah dia jumpa ketua penjahat (Raja naga) dan berlawan dengannya sehingga berjaya mendapatkan princess yang ditawan oleh naga tu.


2. Street Fighter
Game budak2 laki suke main. Game lawan lawan antara pahlawan pahlawan serata dunia yang masing masing ada kuasa unik tersendiri. Ryu (Japan) ada Aboooging. Blanka (Brazil) ada kuasa elektrik. Dhalsim (india) boleh panjangkan kaki tangan. Satu satunya perempuan yag ade Chun Li (China) yang boleh berpusing terbang terbalik. Dan banyak lagi fighter dalam game ni.


3. Battle City
Salah satu strategi game. Game perang perang antara kereta kebal. Boleh main sorang atau berdua. Kalau main berdua dalam satu geng (sorang sebijik kereta kebal ngan 3 nyawa), kena lah sama sama letupkan tank2 musuh dan musnahkan kubu diaorang. Kalau nak geng asing asing, sebelum tu kena bina blok2 sebagai pertahanan supaya musuh tak sampai dulu dan musnahkan kubu utama.


4. Contra
Disebabkan dah boring main game Mario yang dah 3-4 kali katam tu, mesti sesetengah gamers berpindah ke game pengembaraan yang lebih serius ni lak. Contra. Tema nya diambil dari sebuah filem lakonan Arnold Schwarzenegger. Seorang askar ‘lone rangger’ bertempur di dalam hutan dan membunuh askar2 penjahat dalam hutan tersebut sehingga bertemu dengan ketua penjahat demi menyelamatkan dunia dari dikawal oleh askar askar kejam. Game ni memang susah. Aku naik fade up bila main sorang2 asyik kalah ajer.


5. Tetris
Sape tak tahu game ni? Mungkin orang tu bukan peminat game. Game yang berasal dari Rusia (kalau tak salah arr) ni dengan muzik yang semacam dari sane gak tu seakan game pemanas badan. Main susun susun blok, ikut la bentuk apa yang turun, kena pandai susun rapat rapat sehingga dapat sebaris blok melintang. Dah dapat, point makin meningkat arr. Semakin tinggi stage kita masuk semakin laju blok blok tu turun sampai rasa nak hempas controller CPU yang kite pegang tu.


6. Duck Hunt
Dalam satu set game video tu mesti ada sekurangnya satu pistol (yang takde peluru arr… kena bagitahu gak, takut ada yang lurus bendul fikir pistol yang tembak tu) Pistol tu digunakan untuk game ni la. Duck Hunt. Game tembak tembak itik dengan pembantu kita seekor anjing. Kalau kena, anjing tu angkat kutip dan angkat itik tu. Kalau tak kena, anjing tu boleh ketawa lak kat kite. Sixl punyer anjing! Ooppss emosi lak (sajer je tu). Rasanya ada lagi satu game tembak tembak, game tembak piring terbang. Entahlah, tak ingat. Ada ke?


7. Adventure Island
Game pengembaraan seorang lelaki Haiwai masuk ke dalam hutan dengan kapak dan loncatannya (terutama… kalau tak boleh loncat, memang tak kan menang) Kena hadapi macam macam halangan semata mata nak selamatkan kekasihnya (gadis Hawai la jugak takkan gadis China kot) Aku tak pernah main sampai habis game ni sebab lama lama aku naik boring lak.


8. Dr. Mario
Mario jadi doctor lak. Ke ahli farmasi. Campak campak ubat antibiotic masuk botol untuk bunuh 3 jenis kuman dalam botol tu. Ubat tu ada dua bahagian warna. Cara nak bunuh kuman dalam botol tu kena pastikan ubat yang dicampak oleh Dr. Mario tu duk dalam satu kelompok bersama kuman yang sewarna dengannya. (Beriye tul aku terangkan)


9. Pacman
Si bulat kuning yang tak cukup sihat tu siap ada mulut untuk telan semua titik titik dalam blok2 maze tu. Selain tu kena kejar dengan 4 ekor sotong warna warni dan elak dari di makan oleh mereka. Kecuali Pacman tu telan dulu buah ceri yang ada dalam tu, sotong2 tu jadi lembab dan Pacman lak yang boleh makan sehingga sotong tu kembali normal mengejar balik Pacman.


10. Excite Bike
Ni salah satu game sukan yang aku suka main. Game lumba motorsikal kat trek yang macam macam halangan. Selain tu ada satu lagi game sukan padang yang aku suka main tapi lupa lak nama dia. Game tu ada lumba lari, lompat pagar, lompat jauh, lompat tinggi, lompat bintang, lompat dalam guni mahupun lompat latak.

31 comments:

Nier Zecter said...

lama giler x main sume game ni
mmg game plg best dululah...

A.s.t.i.n.a said...

ehh tak aci....

maner Brick Game???? >.<

Puteri Katek said...

waaah!!!!!!!!!!!!!!!!!!! game ni dulu suka main!!!!! suka suka!!!! huwaaaaa....... semua suka....

rosmina samin said...

wah!!! teringat kembali zaman budak2 dulu, semua main tapi yang paling best Super Mario =)

Rosalia said...

love mario :D

Unknown said...

hahaha.. best games nie !

Anyyss Shuhaimi said...

nostalgia bro! sume game di atas gua penah main. XD

En. Kronik said...

pergh!! guwa mula teringat zaman2 tu..!! ZAMAN skang nih, dah x main natang2 nih dah.. x abes2 ngan dota!

Awie Omar said...

To Nier Zecter : Cuba cari free online games, mungkin ada. Kalau rindu nak main lagi la.

Awie Omar said...

To A.s.t.i.n.a : aci yang mana satu? aci aci bukak pintu ke? brick game brick game, video game video game. lain tuuuu

Awie Omar said...

To putERi-kAtEk : aku pun teruja nak main kalau ada di depan mata game tu

Awie Omar said...

To rosmina samin : sememangnya akan teringat ingat. semua budak suka main mario.

Awie Omar said...

To Rosalia : kalau pasang video game, game yg pertama main dulu mesti super mario hehehe

Awie Omar said...

To Muhammad Yunus : pada zaman kanak kanak dulu boleh dikatakan best la... tapi budak2 sekarang dah tak pandang game macam ni

Awie Omar said...

To Anyyss Shuhaimi : Mesti time kecik dulu ada video game kat umah kan. Saya takde, tumpang main kat umah kawan je... nak masuk form 1 rasanya baru ada video game

Awie Omar said...

To En. Kronik : Lain dulu lain sekarang. zaman kan semakin canggih. Masa zaman kita dulu rasanya game ni yang tercanggih.

Farah Azurah said...

game dulu-dulu..hehe..
fara nak JOIN !! tq bgtaw fara oke..nak nak nak..hehe :)

Awie Omar said...

To Farah : Ok Ok. Farah join. Dah cukup 16 blogger sy bgtahu bila nak start ok :) TQ.

agak masalah said...

x hemsem la kalau x main contra tu kan incik awie

Awie Omar said...

To agak masalah : terpulanglah kat orang tu minat ke tak main contra, hensem tak hensem tu belakang kira. TQ komen.

Alin Shoppe said...

Ada satu lagi yg best... Game circus tuh.. Lompat2 dlm gelung api la.. Ada monyet , gajah segala ;)

ween08 said...

uishh...kenangan2 nih.. teringat time nak main game.. kena hafal sifir dulu.. kalu x jangan harap la...

adeQ said...

Sumpah nostalgik game2 ni semua.. mase tyme ni saya ngan abang2 rapat aje.. berebut2 nak main.. plus ngan mama yang sibuk nk main doc mario. Abah nak main kete kebal.. rindunyeee..

KINGSHAH said...

apo susah dowl je ada link nye https://www.loveroms.com/emudownload/nintendo/jnes/63936

KINGSHAH said...

link https://www.loveroms.com/

KINGSHAH said...

link http://coolrom.com/roms/

Chapa7 said...

Kawe berahi game contra .... 90's rules ..

Anonymous said...

kat mana nak beli tape ni eh? sb aku ada simpan lagi benda ni. tape je yg dah jahanam.

Unknown said...

Game excite bike lah yg aku paling suke dgn game yg sukan tu

Unknown said...

Ada sesiapa nk sedekah tape games lama2 kt saya x

Unknown said...

Masih boleh main gamewlu x pakai tape skrng 😁